PRO SUPERBIKE.



Jag har en massa bilder från Falkenberg för två veckor sen som jag inte visat än. Här är två av dem. Första bilden på Freddy Papunen och andra på Per Björk, som båda kör Pro Superbike.

Ciao!

AUDI S5 V6T.


Igår bar det återigen av mot västkusten, den här gången närmare bestämt mot Halmstad där det nalkades släktfest.

Höjdpunkten var utan tvekan åkturen i den sprintblå Audi S5 V6T som stod parkerad på uppfarten när vi kom dit. En av de absolut snyggaste och absolut roligaste bilarna jag någonsin suttit i. Leendet var svårt att hålla tillbaka där jag satt i baksätet och vi accelererade på de halländska landsvägarna.

Lite kul också att vi dessutom åkte förbi Carl Rosenblads (racerförare) sommarhus när vi ändå hade vägarna förbi.

Hej!

CARWINISM.


ph: oldtimergala.de, members.multimania.nl, 822info.com, automotorsport.se, wikipedia.se, kollage av mej.


Jag fick ett mejl häromveckan där jag blev tipsad om en spaning som en kille vid namn Anders Parment (forskare vid Stockholms universitet med inriktning mot konsumentbeteende bland unga) gjort, och som handlar om 80-talister och deras krav på sin generationsbil, det vill säga den generationens favoritbil.
Spaningen i sin helhet går att hitta på Audi-bloggen Carwinism.

Vilken denna och tidigare generationsbilar är, försöker Audi få svar på i samband med lanseringen av Audi A1 (som jag ju skrivit om innan).

80-talisterna är nämligen en ny och viktig generation för världens bilvarumärken och i och med spaningen har man kommit fram till att bara 7 procent av Sveriges 80-talister anser att bilen är särskilt viktig för sin image. För 80-talisterna är bilen istället bara en bit i det personliga livsstilspusslet, det vill säga lika viktig som en rik fritid, god mat, umgänge och kulturaktiviteter.
Man behöver inte nödvändigtvis äga sin bil, men den får inte förväxlas med grannens. Den ska reflektera ägarens personlighet och stil.
Det är också viktigt för den nya generationens bilägare att bilen inte sticker ut för mycket. Den bör dock vara snygg ändå, rolig att köra och harmoniera med livet i övrigt – funktionellt, estetiskt och emotionellt.
Valet av informationskanal vid bilköp visar också att bilen ska vara en del i 80-talisternas liv. Det är vännerna som har störst inverkan på generationens val av bil – hela 83 procent anser att vänner har stor påverkan på vilken bil man väljer, mer än någon annan informationskanal.  

Eva-Maria Elstner som är informationschef på Audi Sverige, säger:
- Det är oerhört viktigt för oss som bilföretag att förstå en ny målgrupps drivkrafter. Med 80-talisternas intåg på bilmarknaden tror jag vi måste omvärdera en hel del sanningar om våra kunder. Vi måste bland annat bli bättre på att förenkla och avdramatisera bilköpet och tydligare visa bilens integrering i målgruppens livsstil.

Tidigare generationsbilar då?
Enligt Anders Parment var det Volvo Amazon som var mest populär under 60-talet, när 30-talisterna skaffade sina första bilar. Gärna en Volvo Amazon Sport med 122 hästar.
När det sedan var dags för 40-talisterna att skaffa sina första bilar var det folkabussen som gällde. Nyckelord var gemenskap, samhörighet och kollektiva lösningar. Här fanns plats för det mesta och folkabussen blev en symbol för omtanke, kärlek och uppbrott från gamla värderingar.
När 50-talisterna sedan på 80-talet gjorde karriär skulle bilen signalera framgång – helst med hjälp av en Saab 900 eller en Porsche 911.
60-talisterna som var lite mer ordentliga drömde snarare om en vinröd 855 turbo.
70-talisterna gillade att steka, surfa och ta Hummern (som ju faktiskt får räknas som grunden till senare SUV:ar) till tennisveckan i Båstad.
Den bil som definierar 80-talisten kommer till skillnad från tidigare generationer inte längre ha en jättemotor, kräva XL-plats i garaget och vara allmänt bombastisk. Den kommer istället vara vän med samhället men ändå ha attityd och personlighet. Och vara en del av en livsstil där måttfullhet, god smak och enkelhet förenas.
Vi kommer också upptäcka att 80-talisternas generationsbil är en liten, smart premiumbil som förenar 10-talets samhällsansvar med kvalitet, känsla och attityd.

Och kanske upptäcker vi att 80-talisternas generationsbil - den där lilla, smarta premiumbilen - blev just en Audi A1.

1/2/3.



Lite fler bilder från Falkenberg förra helgen!

1// Claes Hoffsten blir omkörd av Fredrik Ekblom och hans nya Scirocco 2// Richard Göransson 3// Viktor Hallrup

VEIDEC RACEWAY.



Det är väl inget nytt på världskartan direkt att lärarna alltid lyckas lägga alla prov och inlämningar och allt de kan komma på samtidigt, precis innan loven.
Och varför sitter jag nu och yrar om detta när vardagens pluggande för tillfället är utbytt mot sol och bad tänker ni säkert nu.

Jo, ett av alla de där arbetena jag satt och slet med precis innan sommarlovet var ett faktum, var det här ovanför, ett arbete i geografi som jag valde skulle handla om hur VEIDEC Raceway, en dragracingbana i hamnen här i Malmö, har påverkat Malmö och Malmös befolkning.

En av killarna som jobbar på banan och som jag intervjuade när jag höll på och skrev arbetet fick sen läsa arbetet när jag väl var klar med det, och efter att ha låtit några stycken på banan få läsa arbetet undrade han om det var okå att lägga upp arbetet på srif.se.
Och visst var det det.

Så om nu någon skulle känna för att läsa arbetet så finns det att läsa här, i form av en PDF-fil.

AT HOME.


De senaste dagarna har spenderats i Göteborg.
Ett besök på Liseberg, shopping i Göteborg, en tur till Marstrand, mat på Hard Rock Café och en tur till GeKås på hemvägen är väl det som hunnits med.

Hej!

GBG.

ph: Robert Dahlgrens Volvo, Robert Dahlgren, Tommy Rustad och Thed Björk i Falkenberg i helgen.


Imorgon drar jag till Västkusten igen för att spendera några dagar i Göteborg.
Exakt vad vi ska göra där vet jag inte, men det blir säkert nice.
Jag vet i alla fall att ett besök hos Morgan och company (GeKås med andra ord) står på torsdagens schema.

Hej!

10/07/10.



ph: Tommy Rustad (som vann heat 2), Andreas Ebbesson och Victor Huggare.

Tjena,

idag har jag spenderat dagen i ett soligt Falkenberg som stundvis var för varmt för att vara nice.
Jag har tagit cirka 600 bilder, jag har hört Boris (Ullareds VD, ni vet) snacka motorsport och jag har gått några fåtal meter ifrån Per Gessle, för att nämna några saker. 
Jag har varit på STCC med andra ord!


Och ikväll var jag med om värsta tänkbara mardrömsscenariot någonsin (typ i alla fall).
Efter att ha lagt in de där 600 bilderna i datorn lade jag min kamera på sängen för att sekunden senare höra en jättekrasch.
Min käraste ägodel systemkameran med favoritobjektivet (50 mm f/1.8) hade ramlat i golvet.

Först trodde jag "bara" det var objektivet som var kört. En massa glassplitter och ett objektiv i två delar.
Sedan trodde jag att också systemkameran sett sina bästa dagar när jag hörde att det skramlade oroväckande när jag rörde kameran.

Men efter en timme av skräck och efter att pappa tagit sig en titt på objektivet och efter att jag hade laddat batteriet till kameran var kameran nästan som ny igen och mitt liv var mer eller mindre räddat.

Resulatet av att klant-Sofia varit i farten blev alltså till slut bara ett söndrigt UV-filter (därav glassplittret) som fick slängas och jag slipper med andra ord köpa ny systemkamera och nytt objektiv för flera tusen. Phiew!

DESTINATION: FALKENBERG.


ph: Några veckor gamla bilder från trädgården.


Nu måste jag snart sova om jag ska orka upp 06:30 imorgon för att sedan sätta mig i bilen med destination Falkenberg och STCC.

2.


ph: Göransson på Knutstorp för två år sen.

Om 2 dagar smäller det; första STCC-tävlingen på mer eller mindre 10 månader (för min del alltså) ska beskådas. Nice!

SOMRIGT.



Josefine ville ha en ny design med somrigt tema.
Här ovanför är en bit av resultatet, vill du se designen i sin helhet klickar du här!

1:A DOPPET.


Vid elva-tiden imorse satte jag och Fanny oss på bussen, för att sedan byta till en annan buss, för att sedan byta till ytterligare en annan buss för att så småningom komma till Falsterbo för att där spendera en skön dag i solen med havet inte alltför långt borta om det skulle bli för varmt. Trodde vi.

Vädret var inte på vår sida om man säger så, med vindar som gjorde det hela lite för kallt.
Tur och retur tog resan cirka två timmar. Vi stannade på stranden i 2,5.
Men för att se det från den positiva sidan har jag nu tagit årets första dopp.

När vi kommit hem hann jag dessutom ta årets andra dopp, i havet 1 km från där jag bor.
Där det för övrigt var betydligt mindre blåsigt.

Oflyt, men en nice dag ändå.

RSS 2.0